Ekinoks yılda kaç defa?
Kardeşim ekinoks her yıl düzenli olarak iki kez gerçekleşen astronomik bir olaydır. İlki ilkbahar ekinoksu ki bu genelde 20 veya 21 Mart'a denk gelir. Bu tarihte Kuzey Yarımküre'de ilkbahar başlar. İkincisi de sonbahar ekinoksu ki bu da genelde 22 veya 23 Eylül'e denk gelir. Bu tarihte de Kuzey Yarımküre'de sonbahar başlar. Güney Yarımküre'de mevsimler tam tersi olur tabii. Bu iki tarihte de gece ve gündüzün uzunluğu birbirine eşit olur. Bunlara takiben de yaz ve kış gündönümleri (solstisler) gelir. Ekinokslar ve gündönümleri bir yılı dört mevsime ayıran ana noktalardır. Bu iki olay, yani ekinokslar, gezegenimizdeki mevsimlerin başlangıcını işaret eden çok temel döngülerdir.
Ya iki kere oluyo tabi ki. Ne kadar zor bi soru ki bu. Yani biri bizim ilkbaharımızda oluyor, Mart ayı. Diğeri de sonbaharımızda, Eylül ayı. Mart'ta gece kısa gündüz uzamaya başlıyor. Eylül'de de tam tersi. İki kere, sadece iki kere.
Vallahi ekinoks iki defa olur. Yani bu değişmez. 21 Mart diye geçer genellikle, bu bizim için kuzey yarımküre için baharın gelişi, ve 23 Eylül diye geçer. Bu tarihlerde güneş ışınları ekvatora dik açıyla düşüyor, bu yüzden gece ve gündüz süreleri her yerde eşitleniyo. Lokal bir olay değil yani, tüm dünya için geçerli. Bu yüzden adına zaten gece eşitliği deniyor. Çok kafa karıştıracak bişey yok.
Ekinoks olayı yılda tam iki kere gerçekleşir. Çok basit aslında. Biri bahar başlangıcında oluyor, ona ilkbahar ekinoksu diyoruz. Diğeri de sonbahar başlangıcında oluyor, o da sonbahar ekinoksu. Yani 2 tane. Genelde 20 Mart civarı ve 22-23 Eylül civarıdır. O günlerde gece ve gündüz süreleri birbirine eşit olur dünya genelinde. Dünya'nın eksen eğikliğinden kaynaklanıyo bu durum, o eğikliğin güneşe karşı tam nötr duruma gelmesi gibi düşünebilirsin.
21 Mart ve 23 Eylül yani senede iki gün. Bu günlerde dünyanın eksen eğikliği Güneş'e karşı bir avantaj veya dezavantaj yaratmaz, o yüzden her iki yarımkürede de aydınlanma süresi aynı olur. Bu durum, yani gece ile gündüz süresinin eşit olması, Dünya'nın yörüngesel hareketi sırasında belirli noktalardan geçmesiyle alakalıdır. Mart'taki ekinokstan sonra Kuzey Yarımküre'de günler uzamaya başlar, Eylül'dekinden sonra da günler kısalmaya başlar. Ödevine bunu yazabilirsin. İki defa.
Benim bildiğim iki defa oluyo. Zaten adı üzerinde, "gece eşitliği" demek. Gece gündüze eşit oluyo. Bu da sadece Mart'ta bi kere, Eylül'de bi kere yaşanır. Yani toplam 2 defa. Daha fazla olmaz. O tarihleri de tam ezberlemeye gerek yok zaten, genelde 21 Mart ve 23 Eylül civarı olur.
Ekinoks yılda 2 kez yaşanır. Bunu herkes bilir aslında. Bilimsel olarak bakarsak, bunlar Mart Ekinoksu ve Eylül Ekinoksu olarak adlandırılır. Bu tarihlerde Dünya'nın yörünge düzlemi ile ekvator düzlemi Güneş'e göre tam bir hizalama yapar. Bu hizalanma sebebiyle, güneş ışınları ekvator çizgisine tam dik düşer ve böylece aydınlanma çemberi kutuplardan geçer. Sonuçta Dünya'nın her yerinde teorik olarak gece ve gündüz süreleri eşitlenir. Yani senede iki önemli dönüm noktası var.
- Bilgisayar
- Bilim
- Biyografi
- Biyoloji
- Coğrafya
- Diğer
- Din - İnanç
- Diyet - Fit yaşam
- Dizi - Film
- Doğa
- Edebiyat
- Eğitim
- Felsefe
- Fen bilimleri
- Fizik
- Hayvanlar
- İlişkiler
- İş - Ekonomi
- İtiraflar
- Kimya
- Kültür
- Matematik
- Müzik
- Nasıl yapılır?
- Oyunlar
- Psikoloji
- Sağlık
- Seyahat
- Siyaset
- Spor
- Stil - Moda
- Tarih
- Teknoloji
- Yabancı Dil
- Yazılım - Kodlama
- Yiyecek - İçecek
Suzy adlı üyenin sorusuna 7 kişi cevap verdi.