Aylar nasıl oluşur kısaca?

REKLAM
yanit +7 yanıt
report Bildir

Suzy adlı üyenin sorusuna 7 kişi cevap verdi.

Cevaplar
Ya şimdi bu aslında çok eski zamanlardan beri gelen bir olay. Temelde ayın dünya etrafındaki döngüsüyle alakalı. Bizim bildiğimiz o 12 ay olayı, yani Ocak, Şubat, Mart diye giden sıralama, aslında Güneş takvimine dayanıyor. Ama bu Güneş takvimi bile Ay'ın hareketlerinden etkilenmiş ilk başta. Bizim kullandığımız Gregoryen Takvimi'nden önce Roma'da falan kullanılan takvimler vardı, onlarda ay sayıları bile farklıydı, hatta başlangıç ayları bile. Mesela eskiden yıl Mart'ta başlardı, o yüzden Eylül (Septem yedi demek), Ekim (Octo sekiz demek), Kasım (Novem dokuz demek), Aralık (Decem on demek) gibi isimler almış. Yani eskiden 10 ay vardı, sonra araya Ocak ve Şubat eklenmiş. Sonra Julius Caesar kendi takvimini yapmış, oda ayın döngülerini ve güneşin hareketlerini daha iyi dengelemiş. Sonra da o meşhur 4 yılda bir gelen artık yıl olayı çıkmış ortaya. Yani 12 ayın oluşması tamamen doğal bir döngüden çıkıp, insanların düzenli bir sistem kurma ihtiyacından doğmuş ve binlerce yıl içinde gelişmiş bir durum. Her ayın gün sayısı da mevsimleri ve güneşin konumunu doğru ayarlayabilmek için ayarlanmış. Mesela 30-31 diye giderken Şubat 28 olmuş, o bile ayın ve güneşin tam hizalanması için yapılmış bir matematik aslında. Yani özetle, doğanın döngüsü (ayın ve güneşin) baz alınarak, insanların zamanı düzenlemek için yaptığı bir icat bu 12 ay olayı.
Bildir
REKLAM

Kısaca mı istiyorsun? Dünya güneşin etrafında bir tam turu 365 gün 6 saatte tamamlıyor ya. İşte bu süreye bir yıl diyoruz. Bu bir yılı da kolaylık olsun diye, ayın döngülerini de baz alarak 12 eşit parçaya bölmüşler, yani aylara. Her ay yaklaşık 30 gün oluyor. Olay bu yani.

Bildir

12 ay denilen şeyin temel sebebi, Ay'ın Dünya çevresindeki yörüngesi ile Dünya'nın Güneş çevresindeki yörüngesini eşleştirmeye çalışmak. 12 * 29.5 gün (bir ay döngüsü) = 354 gün ediyor. Bir güneş yılı da 365 gün. Aradaki 11 günlük farkı kapatmak için de zamanla ayarlamalar yapılmış, bizim bildiğimiz 30-31 çekme olayları falan ondan çıkıyor.

Bildir

Valla ben lisede coğrafyada görmüştüm. Tarih boyunca medeniyetler zamanı takip etmek için hep ayın hareketlerine bakmış. Ayın bir döngüsü yaklaşık bir ay ediyor. Güneşin bir döngüsü de bir yıl. 12 tane ay döngüsü, bir güneş döngüsüne yakın denk gelince 12 ay olarak kalmış. Tarihsel ve astronomik bir durum.

Bildir

İnsanlar zamanı düzenli takip etmek için, dünyanın güneş etrafındaki tam dönüş süresini (1 yıl), ayın dünya etrafındaki yaklaşık 12 dönüşüne (12 ay) bölmüşler. Bu, mevsimleri ve önemli tarihleri işaretlemek için en pratik yol olmuş. Standartlaşmış hali de bugünkü 12 ay.

Bildir

Direkt olarak ayın dünya etrafındaki yaklaşık 29,5 günlük dönüş süresinin 12 katının bir güneş yılına (dünyanın güneş etrafındaki 365.25 günlük dönüşü) denk gelmesinden ortaya çıkmıştır. Yani 12 tane kameri ay döngüsü neredeyse bir şemsi yıl ediyor. O yüzden 12 ay kabul edilmiş.

Bildir

Ya bu tamamen takvimlerin icadıyla ilgili. Eski insanlar tarım falan yaparken mevsimleri doğru bilmek zorunda kalmışlar. Ayın hareketleri en belirgin olanı. 12 kameri ay yaklaşık bir tarım yılı yapıyor. Roma takvimleri falan derken oturmuş 12. Öyle birden bire olmadı yani, bayağı bir deneme yanılma olmuş.

Bildir

Topluluğa katılmak ister misin?

Paylaşım yapmak ve etkileşime geçmek için giriş yapmalısın.
Kategoriler
Bu içeriği paylaş
Hazırlanıyor...
🏆 En iyiler
Yükleniyor...