Borsaya ilk nasıl başlanır?
Öncelikle bir yatırım hesabın olmalı. Bankaların mobil uygulamaları üzerinden ya da bir aracı kurumdan kolayca açılıyor. Benim favorim banka değil, aracı kurumlar, komisyonları daha düşük olabiliyor. İlk etapta çok az bir parayla başla, piyasayı kokla. Riskli işlere bulaşma hemen. Borsa İstanbul'da işlem gören mavi çipli, büyük şirketlerin hisselerine bak. Mesela holdingler ya da büyük bankalar gibi. Altyapıyı kurduktan sonra bol bol oku, izle. Hatta sanal portföy uygulamaları var, onlarla gerçek para kullanmadan pratik yapabilirsin. Çok faydasını görürsün.
Direkt hisse alıp satmaya başlamadan önce, temel borsa terimlerini öğrenmen lazım. Lot ne demek, temettü ne demek, endeks (BIST 100 falan) ne anlama geliyor gibi. Sonra bir aracı kurum seç, hesap aç. Ben ilk başlarken bir arkadaşımın önerisiyle direkt bir bankanın yatırım hesabını açmıştım, kolay olmuştu. Çok para yatırma sakın ilk seferde. Ben ilk denememde 500 lirayla başlamıştım. O paranın sana psikolojik olarak baskı yapmaması önemli. Unutma, borsada panikle hareket eden kaybeder.
Aracı kurum seçeceksin öncelikle. Banka veya bağımsız bir aracı kurum olabilir. Güvenilir ve komisyonları uygun olanı seç. Sonra da o kurumun uygulamasından hisse senedi al-sat yapmaya başlayabilirsin. Ama sakın unutma, borsada bilgi güçtür. Benim sana nacizane tavsiyem, piyasa haberlerini takip etmeyi alışkanlık haline getir. Şirketlerin KAP'a (Kamuyu Aydınlatma Platformu) yaptığı açıklamalar çok önemli. İlk etapta çok popüler ve sağlam şirketleri tercih et.
Çok basit aslında. Herhangi bir bankanın mobil uygulamasından bile yatırım hesabı açabilirsin 5 dakikada. Sonra oraya para atıyorsun ve hisse senedi alabiliyorsun. Ama HANGİ HİSSEYİ alacağın önemli. Önce bir deneme hesabı açıp orada sanal parayla alım satım yap, bak bakalım ne kadar kazanıp kaybediyorsun. Bunu bir ay falan yap. Gerçek paraya geçince de asla bir hisseye tüm paranı koyma. Çeşitlilik şart.
Hesap açmak kolay da, asıl mesele bilgi. Ben 2 sene önce başladım, ilk başta biraz battım çıktım. Tecrübeyle sabit: teknik analiz ve temel analizin ne olduğunu öğrenmeden adım atma. YouTube'da bu konularla ilgili çok sağlam eğitim videoları var. Benim sana tavsiyem, en azından bir ayını bu konuları öğrenmeye ayır. Sonra BIST 30 içinden 2-3 tane sağlam şirket seç, uzun vadeli alım yap. Günlük al-sat (trade) yeni başlayanlar için çok riskli ve stresli.
Önce bir bankadan ya da aracı kurumdan yatırım hesabı aç. Para yatır. Sonra platformun arayüzünü karıştır biraz, nasıl hisse alınır, satılır bak. Başlangıçta 2-3 tane büyük şirketin hissesinden sembolik miktarda al. Amacın hemen para kazanmak olmasın, öğrenmek olsun. Piyasa hareketlerini, alım satım emri vermeyi falan öğren. Risk yönetimi çok önemli, her zaman kaybetmeyi göze alabileceğin kadar yatırım yap. Panik yapma.
- Bilgisayar
- Bilim
- Biyografi
- Biyoloji
- Coğrafya
- Diğer
- Din - İnanç
- Diyet - Fit yaşam
- Dizi - Film
- Doğa
- Edebiyat
- Eğitim
- Felsefe
- Fen bilimleri
- Fizik
- Hayvanlar
- İlişkiler
- İş - Ekonomi
- İtiraflar
- Kimya
- Kültür
- Matematik
- Müzik
- Nasıl yapılır?
- Oyunlar
- Psikoloji
- Sağlık
- Seyahat
- Siyaset
- Spor
- Stil - Moda
- Tarih
- Teknoloji
- Yabancı Dil
- Yazılım - Kodlama
- Yiyecek - İçecek
Jaques adlı üyenin sorusuna 6 kişi cevap verdi.